fbpx

Hoeveel slaap jij eigenlijk? 😴

Ik krijg best veel cliënten die door slaapproblemen of gewoon door een ongezonde leefstijl een chronisch tekort aan slaap hebben. Ik kom daar vaker mee in aanraking, omdat dit mede een oorzaak is van overgewicht.

We weten allemaal wel dat slaap ons laat herstellen van de dag, maar wat het doet en hoe belangrijk het is, dat weten we vaak niet. Ik wist het eerder ook niet. Vroeger, sliep ik ook niet meer dan 6 uurtjes per nacht. Er was altijd wel iets wat ik liever deed. Werken, klussen, sporten, nog even een serie kijken of nog even op het internet lopen te klooien. Zoveel mogelijk gebruik maken van de dag. Als je namelijk de hele dag gewerkt hebt, dan eten, dan nog sporten, dan wil je ook wel even kunnen ontspannen.

Tot het moment dat je lichaam letterlijk begint af te breken. Beetje bij beetje merk je dat het iets met je doet. Althans… Er gebeurd vaak van alles, maar je verwijt het nooit aan te weinig slapen. Langzaam beginnen de kwaaltjes, daarna de mentale weerstand en zo begin je heel langzaam en beetje bij beetje wat af te takelen. 🥴🥺

We hebben allemaal een biologische klok. Dat heb je vast wel eens vaker gehoord. We weten alleen niet hoe belangrijk die voor ons is. De biologische klok, is met name erg belangrijk voor ons hele hormonale stelsel. Het regelt namelijk het 24-uurs ritme van ons lichaam en alles wat daarbij hoort om intern, maar ook extern normaal te kunnen functioneren. Een kleine verstoring in onze hormoonhuishouding kan al best grote gevolgen hebben voor ons dagelijks functioneren, maar ook onze gezondheid en welbevinden.

(Hormonen zijn signaalstofjes die ervoor zorgen dat het lichaam normaal kan functioneren. Het regelt letterlijk alle belangrijk processen in het lichaam. Slaap, gedrag, gevoel, stofwisseling, spijsvertering, maar ook het functioneren van de organen enz.)

Er zijn best wel wat hormonale problemen en aandoeningen die ten grondslag kunnen liggen aan overgewicht. Hormonen regelen bijvoorbeeld ook het gevoel van honger. Maar bekijk het ook eens wat simpeler…

Als je laat naar bed gaat ben je mentaal veel minder weerbaar. Minder weerbaar om nee te zeggen tegen iemand die je iets aanbiedt of nee zeggen tegen jouw eigen monstertjes die je proberen over te halen iets wel of niet te doen. Als je laat naar bed gaat ben je ook veel eerder geneigd om die koelkast laat op de avond weer los te trekken op zoek naar datgene waar je morgen weer spijt van hebt. Dat was je niet overkomen als je lekker in bed had gelegen!

Wil je echt iets goeds voor jezelf doen, zorg dan dat je genoeg nachtrust pakt.

Hoeveel uren slaap jij per nacht?